هزینه زندگی در زندان بیشتر است یا در تهران؟

یکی از اعضای شورای شهر می گوید در بازدید از زندان رجایی شهر متوجه شده که هر زندانی هر روز ۶۷ هزار تومان خرج روی دست سازمان زندان ها می گذارد؛ این در حالیست که طبق بخشنامه وزارت کار، حداقل دستمزد مشمولان قانون کار در سال ۹۴ تنها روزی ۲۳ هزار تومان و هزینه هر تهرانی به طور متوسط روزی ۴۰ هزار تومان است.

زهرا مهاجری- هفته گذشته، حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران در جلسه شورا هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را با زندان مقایسه کرد. 

او گفت که قوه قضایی در زندان رجایی شهر ماهی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خرج هر زندانی می کند در حالی که الان کارگران ۷۱۲ هزار تومان حقوق می گیرند.

این عضو شورای شهر در راستای همین بحث مطرح شده، به خبرنگار خبرآنلاین گفت: در بازدیدی که از زندان رجایی شهر کرج داشتم، مسئولان این زندان اعلام کردند هر زندانی روزی ۶۷ هزار تومان خرج روی دست سازمان زندانها می گذارد. یعنی مخارج هر زندانی ماهانه یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان می شود که به مراتب از میزان دریافتی حداقل کارگران و کارمندان بالاتر است.

در همین رابطه دو سال پیش علی ولی نیا مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان به مهر گفته بود که هزینه نگهداری روزانه هر زندانی قریب به پنجاه هزار تومان است.

صدای اقتصاد هم چندی پیش در گزارشی متوسط هزینه نگهداری هر فرد زندانی در طول یک سال را ۱۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد کرده بود و گفته بود که این عدد در مورد یک فرد در خانواده عادی به طور متوسط سالی ۸ میلیون تومان است.

در جدول زیر، متوسط هزینه سالانه و ماهانه یک خانوار به تفکیک گروه های مختلف هزینه ای آمده است؛

عنوانمیزان هزینه سالانه ۹۲میزان هزینه سالانه ۹۴هزینه ماهانه
خوراکی و آشامیدنی۷ میلیون تومان۸ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان۷۰۰ هزارتومان
دخانیاتصد و هفده هزار تومان۱۴۵ هزار توماندوازده هزار تومان
پوشاک و کفشیک میلیون و سیصد هزار تومانیک میلیون و ششصدصد و سی هزار تومان
مسکن و آب و برق و گازنه میلیون و هفتصد هزارتومانیازده میلیون و ششصد۹۶۰ هزار تومان
لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانهیک میلیون و صد هزار تومانیک میلیون و سیصد۱۰۸ هزار تومان
بهداشت و درمانیک میلیون و ششصد هزار تومانیک میلیون و نهصد هزار تومان۱۶۰ هزار تومان
حمل و نقل۲ میلیون و چهارصدهزار توماندو میلیون و نهصد هزار تومان۲۴۰ هزار تومان
ارتباطاتپانصد و هفتادهزار تومانششصد و هشتادهزارتومان۵۷ هزارتومان
تفریح و امور فرهنگیششصد و پنجاه هزارتومانهفتصد و هشتاد هزار تومان۶۵ هزارتومان
تحصیلپانصد هزار تومانششصد هزار تومان۵۰ هزارتومان
رستوران و هتلپانصد و هشتاد و پنج هزار تومانهفتصدهزار تومان۵۸ هزار تومان
کالاها و خدمات متفرقهدو میلیون توماندو میلیون و چهارصد هزار تومان۲۰۰ هزارتومان
مجموع ۳۳ میلیون تومان۲۷۴۰۰۰۰

اگر خانواده را به طور متوسط سه نفره فرض کنیم، با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود هر فرد ماهانه نهصد هزار تومان هزینه دارد که این عدد در برابر رقم یک میلیون و نهصد و پنجاه هزارتومان، به شکل قابل توجهی پایین است!

حتی اگر زندگی در تهران را پرهزینه تر از سایر شهرها بدانیم و عدد ۳۰ هزارتومانی که طبق آمار بانک مرکزی هر فرد روزانه هزینه می کند را ۲۰ درصد بالا ببریم تا هزینه زندگی هر فرد در تهران دربیاید، باز هم به عددی زیر ۴۰ هزارتومان می رسیم که ۲۵ هزارتومان از هزینه یک زندانی کمتر است.

در مورد ریز هزینه های یک زندانی در زندان، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما چیزی که مشخص است این است که در لیست هزینه ها، قطعا فاکتورهای رستوران و هتل، تفریح و امور فرهنگی، لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه، بسیاری از هزینه های دیگر وجود ندارد و هزینه ها فقط برای تامین سه وعده غذایی، آموزش و نگهداری انجام می شود.

البته چندی پیش خبرگزاری مهر در گزارشی از زندان اوین، روایت کرد زندانیان غیر از غذا و جای خواب، امکاناتی مانند استخر، سونا، انواع کلاس های آموزشی،‌ تئاتر، کتابخانه، نمازخانه،‌ سالن ورز‌ش‌های پهلوانی و … هم دارند.

این مطلب را در خبرآنلاین بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *